Galeria Art Yourself

Sticlăria vintage câştigă din ce în ce mai mult teren în topul preferinţelor colecţionarilor de artă din ţara noastră. Piesele sunt greu de falsificat, câştigă valoare în timp şi deţin un extraordinar potenţial decorativ. Pot fi cadoul ideal pentru o ocazie specială sau acel detaliu magic într-o amenajare cu personalitate.

Galeria Art Yourself, prin secţiunea permanentă de sticlărie vintage, aduce în atenţia publicului iubitor de frumos, piese de o valoare incontestabilă, unice, reprezentative pentru perioada lor istorică, semnate de designeri celebri precum: Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva, Tamara Aladin, Michaela Harris şi mulţi alţii. Marea majoritate a obiectelor aparţin secolului XX, iar câteva sunt chiar din secolul XIX.

Prezenţa secţiunii de sticlărie se datorează admiraţiei managerului galeriei, Mălina Florea, pentru acest domeniu. Povestea a început acum cinci ani, la Londra, Anglia fiind o ţară ce acordă un respect deosebit tradiţiilor şi manufacturii. Dar cel mai bine explică modul în care a apărut şi s-a rafinat această pasiune însăşi iniţiatoarea şi curatoarea proiectului, Mălina Florea: “Am descoperit sticlăria veche de secol XIX-XX printr-o pură întâmplare, întâlnind un om absolut remarcabil, pentru care pasiunea pentru sticlă este chiar viaţa lui. Este vorba despre Andy McConnel, cel mai mare expert în sticlărie din Marea Britanie. De peste cinci ani, este expertul în sticlărie pentru Antique Road Show de la BBC. Datorită lui, am început să privesc altfel sticla şi să simt o mare satisfacţie atunci când mă uitam la un obiect sublim şi încercam să aflu cine l-a creat şi când anume”.

Prin departamentul dedicat sticlăriei de la Galeria Art Yourself, un element de noutate pe piaţa de artă din România, organizatorii şi-au propus mai mult decât o simplă trecere în revistă a unor obiecte frumoase. “Această secţiune din cadrul galeriei noastre are şi un rol educaţional şi conştientizator, fiind gândită pentru a oferi oricui o nouă formulă de înţelegere şi apreciere a sticlei de autor. Obiectele aparţin mai multor curente, fiecare având o puternică ancorare în istoria artei”, explică Mălina Florea. Iar sticlăria expusă aici cucereşte. Vazele cu forme graţioase, fructierele, platourile decorative sau carafele sunt un adevărat spectacol de lumină şi culoare. De fapt, lumina este partenerul ideal de dialog stilistic al sticlei. Materia delicată, fragilă capătă contur şi forţă în lumină, tonurile cromatice se metamorfozează, se suprapun la impactul cu razele soarelui sau chiar ale lunii.

Poate nu v-aţi gândit, dar sticlăria ca operă de artă are o istorie ce trece de cinci milenii. Oamenii s-au raportat însă diferit la ea. “Secolul XX este martorul celei mai mari transformări în domeniul sticlăriei decorative din momentul în care aceasta a fost pentru prima oară descoperită, acum 5000 de ani. Din punct de vedere istoric, sticlăria a reprezentat un simbol al celor bogaţi, dar, odată cu apariţia industrializării, a infrastructurii în dezvoltare şi a creşterii nivelului de trai, a existat un punct de la care anumite articole din sticlă au ajuns accesibile unui public mult mai larg. Sticlăria a devenit astfel un produs destinat tuturor claselor sociale: ca piese de lux realizate în continuare pentru cei înstăriţi şi ca obiecte de tip fantezie pentru cei din clasa de mijloc”, explică Mălina Florea.

Trebuie ştiut că sticla are câteva reguli obligatorii de recunoaştere; unele fabrici au ales ca piesele lor să fie recunoscute prin gravarea numelui sau a iniţialelor designerului, altele au preferat să aplice pe ele timbre/etichete de identificare. Acestea nu trebuie îndepărtate niciodată, întrucât sunt de fapt ştampila autenticităţii produselor.

Lumina care trece prin sticlă conferă fiecărei piese o viziune unică în fiecare oră din zi şi îi pune în valoare fiecare particular din care este creată. Practic, sticla trebuie aşezată lângă locul prin care lumina intră în casă sau chiar pe etajere montate în faţa geamurilor. Aşa va prinde viaţă în fiecare moment.

1 Comment

Leave a Reply